Diğer popçulardan farklı, kendi dünyasında yaşayan, bu dünyayı bize yaşatan bir yorumcu.
Türk pop müziğinin en iyi kadın vokallerinden biri. Şarkı söylerken yetmişlerin o güçlü kadın vokallerinin kalitesini hissediyorsunuz. Önce “Karanlık Dünyam” ile sonra da “Bir Bilebilsen” ile mükemmel bir çıkış yaparak hayatımıza girdi. Diğer popçulardan farklı, kendi dünyasında yaşayan, bu dünyayı bize yaşatan bir yorumcu.
Geçtiğimiz yıl Türkiye’de bir ilke imza attı ve “Dejavu” adını verdiği albümünü yayınladı. Bu albümde bir ilke imza attı. Sevdiğimiz şarkıların sözlerini aldı ve o şarkıları kendi melodilerine uyarladı. Biraz bu albümden bahsetmek ve Elif Kaya ile yaptığımız kısa bir sohbeti paylaşmak istiyorum.
Standart cover değil
"Dejavu" bir cover albüm, ancak diğerleri gibi de değil. Albümde seçilen şarkılarda sözler aynı ama melodileri farklı. Elif Kaya toplumla bütünleşmiş çok önemli klasikleri aldı ve bunların orijinal melodilerine farklı bir yorum kattı. Sözlere başka bir beste yaptı desem bile yeridir. Bu Türkiye'de ilk kez denendi. Buna "Diy Cover" diyor Elif Kaya. Bilinen şarkıları farklı bir formda seslendirerek onlara farklı bir renk kattı.
Beş tane şarkının yer aldığı bu dijital EP'nin açılış şarkısı İbrahim Tatlıses ile bütünleşen "Mavi Mavi". Aynı sözleri farklı bir melodi ve disco bir alt yapı ile dinleyeceksiniz. Burada albümün aranjörü Selim Çaldıran da çok iyi bir sound yakalamış. Bugüne kadar gördüğüm en modern Selim Çaldıran soundu diyebilirim. Disco ve dance soundunu hakkı ile vermiş.
Serdar Ortaç'ın ilk hiti olan "Karabiberim"i Elif Kaya, rock formatında seslendirmiş. Retro-rock diyebiliriz. Yonca Evcimik ile bütünleşen "8.15 Vapuru"nı slow ve cool bir melodi yazarak yorumlayan Elif Kaya, Nalan'ın sevilen şarkısı "Sök Kalbimi"ni de disco bir düzenleme ile seslendirmiş. Bu dört sevilen şarkının tamamının sözlerine dokunmadan melodisini değiştiren ve sözlere farklı melodiler yazarak yorumlayan Elif Kaya'nın yorumu ve sesi de dört dörtlük.
Çok iyi bir sesi var Elif'in modern bir yüzü ve tarzı olan yorumcu bu şarkılarda kendisini daha bir gösterdi. Müthiş soundlarla hazırlanmış modern bir albüm olmuş "Dejavu".
Gizli kalmış bir Tarkan hiti
Albümün son şarkısı ise aynı zamanda albümün ikinci video klibine konu olan şarkı: "Selam Ver". Tarkan'ın yayınlanan ilk albümünde yer alan ve bir Ozan Çolakoğlu bestesi olan "Selam Ver"i Elif Kaya olduğu gibi seslendirmiş. Çok fazla bir değişiklik yaparak "diy cover" yöntemini uygulamamış. Bu şarkı kenarda kalmış çok iyi bir Tarkan şarkısıydı, Elif'in yorumu ile yeniden doğdu.
Müzik dünyasında yeni bir açılım
Standart pop müzik kalıplarının dışında bir albüm olan "Dejavu" için mutlaka dinlenmesi gereken bir albüm demek ve size bu albümü önermek istiyorum. Sadece müzikseverin değil, müzikle uğraşanların da dinlemesi ve müzikte yeni açılımların nasıl olabileceğini incelemesi gerekir. Yeni bir açılım diyorum çünkü bu hem format olarak hem de müzikal anlamda hiç denenmemiş bir deneme. Ciddi bir deneysel çalışmada diyebiliriz.
Albümün en büyük handikabı fiziki bir cd olarak yayınlanmaması. Albüm bir dijital EP albüm olarak sadece dijital müzik platformlarında yayınlandı. Bence iyi bir PR da yapılamadı. Medya ve radyolar da garip bir biçimde albümü idrak edemeyince albüm hak ettiği farkındalığı yaratamadı. Bu üç hata olmasa belki albüm bir farkındalık yaratabilir hak ettiği yere gelirdi. Ancak her ne kadar hak ettiği gerçek ilgiyi alamasa da "Dejavu" pop müzik adına yapılan çok özgün ve özel bir albüm olarak tarihe geçti. Bu albümü dinleyin, "Mavi Mavi"nin, "Karabiberim"in, "8.15 Vapuru"nun yeni formları size çok değişik gelecek.
Elif Kaya ile hem korona günlerini hem de “Dajavu” albümünün son yayınlanan klip şarkısı “Selam Ver”i konuştuk.
“Ben zaten hep karantinada gibiydim”
Normalde de aslında biz karantinada gibi yaşıyorduk; stüdyo ev, stüdyo ev genelde pek dışarı çıkmıyorduk. Bizim için o anlamda bu iki aylık dönemde pek bir şey değişmedi, konserler dışında. Fakat bu dönemde daha fazla kitap okuyorum, daha fazla kendime vakit ayırıyorum, yoga yapıyorum, bir şeyler izliyorum.
“Selam Ver”, iki sene bekledi
“Selam Ver”i ben bayağı küçük yaşlarımda duymuştum ve çok etkilendiğim bir şarkıydı, ezbere bilmiyordum. Ama o melodi ve o nakarat daima dilime dolanırdı. Yıllar geçti hani hiç sahnede söylememişim, unutmuşum. Stüdyoda bir gün mırıldanıyorum, koridorlarda sürekli bağırıyorum: “Hiç Olmazsa Selam Ver” diye. Bir gün dedi ki Selim Çaldıran “nedir bu söylediğin şarkı?”. “Tarkan’ın ‘Selam Ver’ şarkısı” dedim. “Biraz mırıldansana” dedi, sonra piyano çalmaya başladı. “Allah Allah bu şarkıyı yapsak mı Elif senin sesine ne kadar yakıştı.” dedi. Ben bilmiyorum hiç yakışıyor mu, yakışmıyor mu tamamen içimden geliyordu ondan söylemiştim. O anda içeri girdim, stüdyodaydım ve şarkıyı okuduk. Sonra bu şarkı bir iki sene falan bekledi. O süre içerisinde “Dejavu” albümümü yaptık. Sonra yapımcım Polat Yağcı bunu yıllar sonra, bu şarkının beklediğini duyunca hani “Neden sakladın bunu bu kadar süre? Bunu çıkaralım” dedi. Çok dikkat çekeceğini düşündü. Dolayısıyla “Dejavu” albümü çıktığında bir tane de slow olsun diye düşündüm ve şarkıyı albüme ekledik. Tarkan’ın ilk albümünde yer alan “Selam Ver” 90’ların çok sevilen bir şarkısı olduğu için albüme koymaya karar verdik. Fakat onu “Dejavu”daki diğer şarkılar gibi değiştirmeye kıyamadım çünkü o şarkı, o saf haliyle o kadar içtendi ki. Defalarca okumaya çalışsam da o içtenliği yakalayamadım. O yüzden onu olduğu gibi öyle seslendirmek istedim.
“Kardeşimle hayallerimizi birleştirdik”
Benim sinema okuyan bir kız kardeşim var. “Selam Ver”in video klibini beraber çektik. Hayallerimizi birleştirdik. Aslında çok büyük bir şeye cesaret ettik sanırım. Adı Melek Kaya, inşallah sektörde ileride daha çok iş yapıp, müzik ve kliple ilgili bir şeyler yapacağını düşünüyorum. Daha soft bir klip daha şarkının duygusuna, ruhuna uygun bir klip olduğunu düşünüyorum. Klipte kendi dünyamızı yansıtmaya çalıştık bir tık ve sevdiğim çizgidir o softluk, sadelik. Yansıtmaya çalıştık, keyifliydi.
“İnsanların sanatçıya bakışı ve saygısı o kadar yerici ki”
Sanatçıları yeren birtakım yorumlar olabiliyor. Mesela ben dans ederken bir video paylaşmıştım “Aşklarca”dan. Ben zaten sahnede de dans ediyorum. Fakat o bakış yani, insanın bazen sosyal medyada sanatçıya bakışı, saygısı o kadar yerici oluyor ki. Bu bakışa ben “körlük” demek istiyorum. 2020 yılındayız, bu kadarına bile gözlerimizi açmamız gerektiğini düşünüyorum. En azından insanlara biraz saygı duyulsun. Mesela ben geçenlerde kendi şarkıma küçük bir dans görüntüsü çektim. Tiktok’u indirmiştim acaba nedir, bu neyin nesidir? diye kurcalıyordum. Acaba yeni şarkımız çıktığında oraya bir şey paylaşılabilir miyim gibisinden, daha çok insana ulaşmak adına. “Aşklarca” şarkımda şöyle bir dans etmek istedim. Onu da dinleyicimle paylaştım. Ama ben şarkımı söyleyip, bestemi yapıp yine her zamanki kabuğuma çekilmek istiyorum, o daha keyifli.
Elif Kaya Diskografi:
2014: Elif Kaya – Albüm
2016: Bir Bilebilsen / Single
2016: Tövbe Töve /Single
2017: Aşklarca / Single
2017: Gençlik Başımda Duman (Dizi Soundtrack)
2018: Deliye Dön Gel / Single
2019: Yallah
2019: Dejavu / Dijital EP